Tropiske idéer

Pasjon for roser

fredag, juli 14, 2006

Baby i vente?


Gutt eller jente?
I venneflokker hvor gutter synes jenter er spennende, og omvendt, er det selvsagt at snakk om kommende barn og deres navn blir diskutert. Det samme har streifet oss.

Jeg som kanskje ligger lengst vekke fra denne situasjonen, har alltid tenkt oppkalling som noe koselig og fint. Siden det er kun halvparten av alternativene som enda er kjent, kan jeg kun forholde meg til disse.
Alternativene

  • Gudrun
  • Hildur
  • Arne
  • Torgeir

Hva mener andre artister der ute?



Oppkalling
Før i tida var det mange som kalla opp dei eldste barna etter besteforeldra. Eldste son blei då kalla opp etter farfar, eldste dotter etter farmor, nesteldste son etter morfar og nesteldste dotter etter mormor. Andre barn kan ha blitt kalla opp etter andre i nær slekt. Oppkalling har vore ein måte å markere slektstilknyting på. Det har òg vore vanleg å kalle opp barn med namn som har same førebokstav som ein av foreldra.

Gamle namn blir som nye
Dei siste åra har det blitt vanleg å ta i bruk namn som var populære for over hundre år sidan, for eksempel Oda, Nora, Karoline og Simen. Grunnen er nok sjeldan oppkalling, men heller at folk ønskjer å ta vare på tradisjonar. Kanskje kjem Peder og Olga òg snart att?


Boom for bibelnavn
Populariteten til guttenavn fra Bibelen har hatt en sterk vekst i de senere årene. I 2005 var Markus det mest brukte navnet foran Mathias. Til sammen fikk nesten 24 prosent av guttene som ble født dette året et navn man kan finne igjen i Bibelen. Mange navn er avledet fra bibelske navn: Pål kommer fra Paulus og Per fra Peter. Tar vi med slike navn, har nesten en tredel av alle i Norge et navn med bibelsk opprinnelse
.
http://www.ssb.no/magasinet/blandet/art-2006-02-09-01.html

7 Comments:

Blogger Stine said...

da blir mine alternativer
-arne
-mary
-martha
-sverre andreas

isje så ille enkli. e blei jo sje akkurat kalt opp etter noen enkli. men har en teori at e blei litt kalt opp etter oldermora mi(jaffall hvis d er lov med riming)
ho hette olevine josefine.
de to navnene rimer jo, så da er e kalt opp som et rim til det. e kunne hette olevine josefine stine!!
det hadde vært noe!

3:53 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Mine e litt verre?
Sigborg
Kondrad
Olga
Lauritz

Hjeeeelp!

8:28 p.m.  
Blogger Tor Gunnar said...

Mine besteforeldre:
- Torjus
- Dorthea
- Thorvald
- Ingeborg

Selv er jeg oppkalt etter mine gengivere (Torjus og Thorvald gav TOR, mens oldefar Gunnar følgelig gav GUNNAR). Kanskje er det derfor jeg ikke har så veldig lyst til å gjøre det samme...

Personlig har jeg sansen for navn som klinger bra (gjerne bibelske), og som samtidig har en akseptabel betydning. Synes mao at det er interessant å vite hva navnene betyr altså.

9:46 a.m.  
Anonymous Anonym said...

med mine og dine besteforeldre ville barna våre :) fått en bra navnkombinasjon.

12:43 a.m.  
Anonymous Anonym said...

-Inger
-Erling
-Karen
-Johannes

Det er kanskje litt dumt å kalle opp barna etter seg selv? (Jeg er jo oppkalt etter bestemor...)

Karro, jeg savner deg, og jeg kommer og besøker deg når krise-eksamen er avlagt, ok? Gla i deg berta =)

7:39 p.m.  
Anonymous Anonym said...

karooooooooooooooooooooooooooooo!!!!
åh,så koselig å komme over bloggen din! det er meg charlings.

utrolig lenge siden jeg har sett elller hørt hvordan du har det i skarre r'enes hovedstad. jeg savner deg her i tigerstaden.

du er velkommen til innflytningsfest i holtegata 23. lør 4 nov. ikke det at jeg tror at du tar bussen opp, men likevel vil jeg jo gi det tilbudet. da skulle vi rocka dansegulvet og du kunne danset på bordet(det står støtt).

håper du koser deg!!
låvv ju hanni!

eh..je pense á la vascannes..eh

1:55 a.m.  
Anonymous Anonym said...

forresten mine (besteforeldre)navn blir nok de mest spessielle

Oddvar (Anton)
Nanna Karin
Narve
Marit

pis, låvv ænd hæppiness

1:58 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home